Het was zaterdag zelfs zo druk dat sommige mensen de site anwbledenpeiling.nl
niet konden bereiken.

Al voordat de peiling online ging, was deze omstreden. Verkeersminister Camiel
Eurlings liet vrijdag weten dat er geen kilometerheffing komt als de
ANWB-achterban de plannen afwijst.

Kritiek op methode
Enquêteexperts uitten zaterdag en zondag kritiek op de manier van peilen.
Deskundigen op het gebied van computerbeveiliging eveneens.

De onderzoeksmethode deugt van geen kant, zei Willem Koetsenruijter, docent
journalistiek en nieuwe media aan de Universiteit Leiden. Opiniepeiler
Maurice de Hond noemde de onderzoeksmethode "een heel ongelukkige
manier om steun in de samenleving te peilen”.

Onvrede mobiliseren
De ANWB noemt het onderzoek representatief omdat de leden een ‘drive’ hebben
om hun mening over het onderwerp te geven en veel mensen daarom aan het
onderzoek zullen deelnemen. Volgens Koetsenruijter "mobiliseer je
onvrede” met dit soort peilingen, waarbij mensen uit eigen beweging naar
een site moeten om deel te nemen aan een enquête.

De Hond en Koetsenruijter noemen het geen representatieve steekproef waarmee
je kunt vaststellen wat er leeft onder autorijdend Nederland. Volgens De
Hond komt dat mede doordat er op deelname "een premie staat: je kunt de
kilometerheffing tegenhouden''.

Veiligheid
Jaap-Henk Hoepman, specialist op het gebied van computerbeveiliging en
ict-specialist bij onderzoekinstituut TNO, kent geen enkel systeem met een
veiligheid van 100 procent.

Hij stelt dat er bij de aanmelding van deelnemers aan de peiling betere
middelen zijn dan het intoetsen van de postcode en het huisnummer, zoals de
ANWB vraagt. Het gebruik van een smartcard geldt als een zwaarder middel om
de deelnemer te identificeren, aldus Hoepman. "Of dat in dit geval
noodzakelijk is, hangt af van de risicoanalyse. Daarin worden de mogelijke
risico's afgezet tegen de genomen beveiligingsmaatregelen.''

Makkelijk te manipuleren
"Het manipuleren van deze stemming is triviaal kinderspel'', zegt 's
lands bekendste hacker Rob Gonggrijp, mede-oprichter van de internetprovider
XS4ALL. "Voor een voldoende gemotiveerde aanvaller is dat geen enkel
probleem.'' Gonggrijp heeft de indruk dat er geen "security
techneuten'' bij de peiling zijn betrokken.

Klink: minister verantwoordelijk
Minister Ab Klink (Volksgezondheid) nam zondag in het tv-programma Buitenhof
afstand van de suggestie van zijn partijgenoot Eurlings dat de mening van de
ANWB wat hem betreft de doorslag geeft bij de invoering van de maatregel. "Draagvlak
is essentieel voor de kilometerheffing, maar het kabinet neemt uiteindelijk
het besluit en daarvoor is de minister van Verkeer als eerste
verantwoordelijk.''

Peiling De Hond
Maurice de Hond peilde dit weekend eveneens de mening van de Nederlander over
de kilometerheffing. 45 procent is tegen het plan, zo blijkt daaruit, 42
procent voor. Eind november peilde De Hond de mening over dit onderwerp ook
al eens. Toen stond 55 procent nog achter het plan.

Lees ook:

Analyse Mathijs Bouman: Kilometerheffing moet pijn doen

Opinie Mathijs Bouman: Kilometerheffing: een prima idee

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl